Att videor blir mer och mer populärt i all marknadsföring har varken du eller jag missat och nu är det dags att du hakar på trenden! Att spela in en video behöver inte kosta skjortan utan det styrs helt av budskap och din egen kreativitet. Några av de mest spontana videor vi sett i marknadsföringssyfte är också de som lyckats bäst. Varför, tänker du? Häng med så berättar vi!
För att lyckas med din video ska du börja i rätt ände. Att spela in en framgångsrik video handlar sällan om att ha den bästa kameran utan mer om ett genomtänkt manus och ett tydligt budskap. Läs igenom tipsen. Sen är det dags för dig att låta kreativiteten flöda!
1. Strunta i dyr utrustning!
Som sagt, det är inte din kamera som gör berättelsen eller filmen – utan ditt budskap. Så sluta googla och hugg tag i din smartphone för den duger fint! Om du har möjlighet att låna ett stativ eller extern mikrofon av en kompis får du såklart både en stadigare bild och ett bättre ljud som kan göra underverk för din film. Men för att komma igång går det lika bra utan dyr utrustning. Det viktigaste som du behöver är faktiskt helt gratis – ett bra ljus – så se till att filma i dagsljus.
2. Vill du utbilda, inspirera eller underhålla?
I en video kan du välja någon av ovanstående inriktningar beroende på vad du vill med din film. Men för att den ska bli lyckad är det bra om du väljer en nisch – vill du inspirera, utbilda eller underhålla publiken?
Ibland kan det vara bra att variera inriktning, särskilt om du ofta tar fram och publicerar videor. Är du osäker? Testa med tre olika och analysera sen vilken av dem som går bäst och fundera på varför.
3. Lyft företagets personlighet
Vanligen så handlar dina potentiella kunder från företag som de känner till, tycker om och litar på. Så fundera på hur du kan använda videon så att dina kunder lär känna ditt företag.
Vad är viktigt för er i ditt bolag? Är det mänskliga rättigheter, humor eller att visa att ni är “vanliga hårt arbetande människor” precis som era kunder. Just det ska du lyfta i din video.
4. Ha en tydlig struktur!
En video består nästan alltid av tre delar. En tydlig början, ett fokusområde och ett effektfullt slut, gärna med en tvist. Funder vad du vill lyfta i de olika delarna och tänk på att du tidigt i filmen berättar för tittaren vad han eller hon får ut av att se hela filmen.
Hemsida24 tipsar: Beroende på vad det är för typ av video du gör så är det bra med en sammanfattning på slutet. Exempelvis att du sammanfattar tipsen du gett, de viktigaste poängerna eller att du helt enkelt visar var tittaren kan hitta mer information – för den intresserade!
5. Vilken känsla förmedlar du?
Att känslor säljer är inget nytt, likväl är det sant. Så vilka känslor vill du lyfta i din video och för vem passar budskapet?
- Glädje
- Lycka
- Sorg
- Ilska
- Irritation
- … och glöm inte att humor säljer!
Tänk på att en “negativ” känsla inte behöver ha ett negativt budskap. Vill du till exempel lyfta ett problem som du har lösningen på kan du börja videon med ett irritationsmoment med en humoristisk underton. När du sen presenterar den eleganta lösningen övergår irritationen i ren glädje.
6. Vad får din video att sticka ut?
Nu behöver du fundera över vad som får din video att sticka ut bland alla andra som cirkulerar på nätet. Kanske är det hur du arbetar med humor? Oavsett vad du väljer så är det viktigt att du låter kreativiteten flöda inom någon av nedanstående punkter.
- Budskapet
- Sättet att filma
- Miljön ni filmar i
- Tvisten på slutet
- Överraskningsmomentet
- Människorna eller de element som är med i filmen
… ja, jag tror du förstår hur vi tänker! 🙂
7. Tagning
Hitta en miljö som stämmer väl överens med budskapet som ska förmedlas! Tänk också på att det kan vara bra att ha en plan B om vädret inte är med dig eller om det första stället av någon annan anledning inte skulle fungera. Dagsljus är alltid en fördel. Det märker du sen när det är dags att redigera!
8. Ladda ner redigeringsappar!
När videon är inspelad så finns det en mängd smarta appar och program du kan ladda ner för att göra enklare redigering. Ett bra och kostnadsfritt alternativ är iMovie. Med iMovie kan du enkelt klippa ihop din video, lägga på musik och något snyggt filter.
Att göra långa filmer är ingen konst, däremot att snabbt få fram budskapet är en utmaning. Tänk på att du endast har en kort stund stund på dig för att behålla intresset hos den som tittar på filmen på exempelvis sociala medier. Så se till att inte göra din film allt för lång.
… tada, din video är nu redo att publiceras på nätet!
Hemsida24 tipsar: Har du redan bra innehåll som du publicerat i sociala medier eller på din blogg och som du vet är uppskattat av dina kunder? Hmm … kanske kan du göra en kortfilm av det för att nå ut till fler?
Glöm inte! När du ska marknadsföra din film; se till att rikta den mot den målgrupp som den är skapad för. Det kan du enkelt göra i de flesta annonseringsverktyg.
När du väl har fått en ökad ström av besökare till din hemsida så är det bra att veta hur du får besökarna att bli betalande kunder. Vill du veta mer om hur du får dina kunder att konvertera?