Att lyckas med din innehållsmarknadsföring, ditt “content”, kanske känns knepigare än rymdfysik. Framgången sitter i att du verkligen förstå vem din kund är och vad han eller hon är intresserad av. Det är svårt att bara “sätta igång och skriva” och tro att kunderna kommer som på beställning. Men bara lugn, här visar vi dig i tio steg hur du skapar lysande content!
Låt oss ta det från början. Vi vet ju att de allra flesta kunder idag bombarderas med reklam, olika budskap och erbjudanden och det blir allt svårare att sticka ut och göra dig hörd i bruset. Vi tycker däremot att innehållsmarknadsföring ger en strålande möjlighet att få kunderna att lyssna eftersom det är skräddarsytt efter deras behov och intressen. Det är också ett sätt att ge dem ett ordentligt intryck av varumärkets personlighet och erbjudande utan att vara överdrivet “krängig”. Med innehållsmarknadsföring får du alltså kunden att leta upp ditt innehåll snarare än att du ska jaga dem! Ju bättre innehåll ju fler kunder. Så här gör du:
1. Flexa din reseach-muskel!
Det räcker inte att skriva grymt innehåll om du inte vet vilka du skriver för och vad de är intresserade av. Det är därför du måste flexa research-musklerna! Med det menar vi att du måste förstå din målgrupps intressen, vilka frågor de har, vem de lyssnar på och vilken typ av innehåll de gillar bäst. Annars riskerar du att skriva för fel publik och att dina kunder inte tycker ditt content är intressant. Och då kan du lika gärna lägga din tid på något annat, eller hur?
Hur får du fram denna information då? Kanske har du redan en bra uppfattning om vad dina kunder gillar, eller så behöver du skicka ut en enkät, göra lite intervjuer med kunder eller helt enkelt testa lite olika innehåll för att se vad som får bäst respons. Oavsett hur du gör det – se till att du får bra svar som är lätta för dig att agera på!
Hemsida24 tipsar: Låt säga att du är nagelterapeut och att många kunder frågar hur länge deras naglar sitter eller hur de ska hantera sina naglar hemma. Gissningsvis är det fler som undrar så utse dig själv till expert och berätta utifrån din kunskap (gärna på din hemsida) vad som gäller. När andra sedan söker svar på sina frågor så hittar de förhoppningsvis både ditt innehåll och din hemsida. Då har du lyckats!
2. Sätt ett kristallklart mål
Innan du sätter igång och producerar innehåll behöver du ha målet helt klart för dig. Och då menar vi dina affärsmål. Är det att du ska driva försäljning? Ska du öka antalet följare i sociala medier, generera press eller något annat? Alla kreativa idéer som du lägger tid på måste funka med både din målgrupps intressen OCH ditt affärsmål, annars riskerar du att lägga tid och pengar på något som inte tillför något värde till ditt företag.
3. Skapa unikt innehåll
Det har du säkert hört innan, men det är också det allra viktigaste när det gäller content! De flesta lägger tid på content för att rankas högre på Google och i andra sökmotorer. Om det gäller dig också (och det borde det göra) ska du inte använda texter som du har kopierat från någon annan. Det kan nämligen försämra din rankning! Så se till att skriva egna texter, med ditt eget språk och innehåll.
Men det handlar inte bara om att skriva ny, unik text, utan också om att hitta nya vägar, komma på nya idéer. Vad vill dina kunder läsa? Om det redan finns fjortonhundra artiklar med tips om hur du bäst genomför en rekryteringsintervju, varför skriva en ny version? Skulle du inte kunna vinkla den på något annat sätt? Fundera på vad som är unikt för just ditt företag – finns det något som är intressant för dina kunder och som bara du kan berätta för dem?
4. Se till att det du skapar är engagerande och tankeväckande
Det här är svårt, men det är värt att verkligen försöka lista ut hur du ska engagera din målgrupp. Första steget är såklart att veta VAD som engagerar dem och komma på kreativa idéer utifrån det. Många bloggare ställer till exempel frågor till sina läsare, eller frågar dem rätt ut vad de skulle vilja veta. Det är ett sätt att väcka engagemang. Ett annat är att alltid se till att din titel och din inledning är skarp och intresseväckande, risken är annars att besökaren snabbt bläddrar vidare utan att läsa hela texten.
Testa dig fram till en bra tonalitet – det vill säga hur du formulerar dig och vilket språk du använder. Hur vill du uppfattas av dina besökare? Är det viktigt att du framstår som professionell och trovärdig, ja då är det viktigt att språket också uppfattas som sådant. Undvik slang, felstavningar (såklart) och informella tillrop, håll texten krispig, tydligt och proffsig. Vill du däremot uppfattas som vänlig och personlig kanske du ska undvika svåra ord och formell framtoning.
5. Svara på dina kunders frågor
Hur använder du själv Google? Är det kanske så att du ibland skriver in en fråga för att få fram information, en rekommendation, ett tips eller annat? Då är du inte ensam! De allra flesta använder Google för att få svar på sina frågor. Vilka frågor ställer sig dina kunder? De letar efter svar och det bästa du kan göra är att ge dem bra svar på deras frågor! När du vet din målgrupps frågor, se till att din text verkligen svarar på frågorna på ett riktigt tydligt, bra sätt. De flesta har inte så mycket tålamod, så det gäller att ge dem den viktiga informationen på ett snyggt sätt. Och det tar oss till nästa punkt…
6. Gör ditt content bättre med hjälp av bilder och video
Alla är olika, men de flesta tar in information bättre när de har bilder eller videor som stöd. Dessutom ser det ofta proffsigare ut med bilder än en lång text utan något att vila ögonen på. Det kan vara en modell, ett diagram om det är relevant, eller så är det ett foto som förstärker det du vill säga eller adderar en känsla. Har du möjlighet, se alltid till att ha med bilder eller videor i dina texter!
Hemsida24 tipsar: Att lyfta sitt content genom texter är det vanligaste, men videor kommer mer och mer. Så tänk igenom vilken din målgrupp är och om den kanske till och med föredra att hitta dig i videoformat på YouTube?
7. Vad nu?
När du skapar innehåll är det klokt att ge läsaren tips om vad han eller hon bör göra härnäst. Vägled läsaren så mycket det går istället för att låta han eller hon tänka ut det själv. Kan du tipsa om andra artiklar eller tjänster? Ska du visa vad andra personer har köpt? Har du något tips för hur de kan tillgodogöra sig innehållet ännu mer?
8. Se till att ha korrekt fakta
Om du till exempel skriver innehåll med information och statistik, se då till att du har alla siffror och alla fakta rätt! Det är en enkel sak för dig att kontrollera och om du inte gör det kan en miss resultera i att dina läsare tappar förtroendet för dig och ditt företag. Det är bra om du länkar till artiklar eller rapporter där du hämtat faktan. Det ökar din trovärdighet, och visar att du har koll på källorna. Se bara till att dina källor är trovärdiga. Att du länkar till dina källor är dessutom bra ur ett Google-perspektiv eftersom du då hjälper Google att kategorisera din egen artikel eller bloggpost.
9. Uppdatera, uppdatera, uppdatera
Content är inte statiskt. Det fungerar inte att lägga upp lite innehåll och sedan strunta i att lägga mer tid på det. Då tappar du sakta men säkert den eventuella fördel du uppnått. Du kan dessutom inte locka nya kunder. Google och andra söktjänster straffar hemsidor som inte uppdateras med jämna mellanrum, så du behöver lägga till nytt innehåll med jämna mellanrum. Hur ofta du gör det är helt upp till dig och vad som är viktigt för ditt företag. Vår rekommendation är att du försöker uppdatera en eller två gånger i veckan om du vill satsa på content.
10. Svara på kommentarer och följ upp!
När du tryckt på “Publicera” – lämna inte bara ditt content, utan gå tillbaka, analysera statistiken över vad dina besökare läser och svara på kommentarer. Det är det bästa sättet att bli bättre och bättre på content. Du lär dig vad din målgrupp gillar att läsa, vad de stör sig på, vad du behöver tänka på och så vidare.
Känner du att det där med video är något för din målgrupp?
Då kan du läsa mer om hur du skapar grymma videor för din marknadsföring här: