Linkedin är ett effektivt och kraftfullt verktyg för dig som är företagare. Använder du det idag så kanske du redan har dragit nytta av fördelarna i form av nya samarbeten och affärsmöjligheter. Har du inte hunnit skaffa Linkedin än? Då är det dags! Vi går igenom hur du kommer igång med Linkedin – så att du kan utveckla din verksamhet ännu mer!
Är du företagare så har du säkert redan hört talas om eller surfar runt på Linkedin. Kanske har du sneglat på din egen Linkedinprofil och undrat lite smått över vad detta medie egentligen är till för? Många lägger idag stor vikt vid sina privata Linkedinprofiler, men har du tänkt på vilka möjligheter din företagsprofil faktiskt erbjuder? Om inte så är det dags att börja! Det kan nämligen vara öppningen för spännande samarbeten, nya medarbetare och dessutom öka din SEO!
Vad kan Linkedin göra för dig?
Innan du börjar använda Linkedin så bör du ställa dig frågan: Varför vill jag finnas där? Du behöver veta vad du vill få ut av Linkedin innan du börjar. Det är inte alltid det enklaste att tolka vad denna kanal faktiskt kan användas till så därför ger vi dig några exempel:
- Hitta nya medarbetare – behöver du utöka ditt team med fler medarbetare så är Linkedin perfekt! Det kostar dock att lägga ut en jobbannons, men du kan också söka på personers kompetenser – helt gratis!
- Nya affärspartners – Letar du efter investerare eller samarbeten? Då är Linkedin det perfekta stället att börja på! Ge dig in i diskussioner och sök upp folk inom din bransch, kanske får du ett erbjudande på vägen?
- Byta jobb eller bransch – Dags för nya utmaningar eller byta område? Då finns det massor av inspiration att hämta på Linkedin! Alla vet ju att de flesta inspiratörer och entreprenörer finns på Linkedin idag.
- Nätverka – Hitta andra personer i ditt nätverk och skapa kontakt med dem. Vem vet, du kanske hittar din nästa musa på Linkedin?
- Boosta din SEO – Sökmotorerna gillar Linkedin och rankar dig därför högre om du finns där. Du kan dra mer trafik till din hemsida eller blogg genom att vara aktiv på Linkedin och länka vidare dit du vill få dina besökare. Pressmeddelande, blogginlägg och produktnyheter är alla nyheter som du nu kan publicera i en helt ny kanal.
5 enkla steg för att komma igång
Nu är du ju självklart supertaggad på att komma igång med Linkedin eller hur? Här kommer en kort guide för hur du snabbt kommer igång:
1. Logga in
Har du inget privat Linkedinkonto? Då behöver du först skaffa det. Det är enkelt och klart på bara några minuter (du kan alltid gå tillbaka i efterhand och fylla på med mer information på din privata profil när du har skapat din företagssida).
2. Skapa din företagssida
Gå till knappen som heter “arbete” längst upp till höger. Allra längst ner hittar du en flik som heter “Skapa företagssida”, klicka där.
3. Fyll i ditt företagsnamn och adressen till ditt företag
Du får nu upp två rutor. Där ska du fylla i namnet på ditt företag i de båda kolumnerna.
4. Beskriv ditt företag
Uppdatera din nya företagssida med din logotyp, ditt namn och en beskrivning kring vilken typ av tjänster du erbjuder. Fyll även i vilken bransch du verkar, när företaget grundades och vilken typ av företag du har. Och du, glöm inte att länka till din hemsida!
Therese tipsar: Genom att använda dig av relevanta nyckelord för din bransch kan sökmotorer leda framtida affärspartners rätt in på din Linkedinsida. Smidigt va? Håller du dessutom din sida uppdaterade med mycket innehåll kommer den dessutom att rankas högre av sökmotorerna.
5. Statistik, uppdateringar och notiser
När du har kommit igång ordentligt med din företagssida så vill du ju självklart även se hur den presterar. Det ser du under statistik. Kika på hur lång räckvidd dina inlägg har, vilka som har genererat flest klick till din hemsida och hur många följare du har. Under uppdateringar hittar du dina tidigare inlägg (det är även här du går in när du vill posta inlägg) och under notiser kan du se vilka inlägg som har gillats, delats eller kommenterats.
Nu är du igång! Det var väl inte svårt? Låt din företagssida på Linkedin inspirera andra att börja samarbeta med dig – vem vet vilka spännande uppdrag som kan landa i ditt knä! Och du, du förlorar ju faktiskt inget på att finnas där eller hur? Din företagssida på Linkedin är en förlängning av din hemsida, så låt den utvecklas tillsammans med dina framgångar och karriär. Seså, ut och nätverka med dig!
Är du sugen på att dra igång med webbinarium? Då är till exempel Linkedin det perfekta forumet för att samla deltagare. Behöver du veta mer om webbinarium – då har vi ett inlägg för dig!