“Åh nej!” Det råkade bli fel i senaste nyhetsbrevet. Ajabaja!
Men du, det är mänskligt att fela och du kan faktiskt gardera dig så att du slipper göra om dina misstag. Så här kommer vår guide för hur du (nästan) kan garantera att nästa nyhetsbrev går iväg felfritt och blir som det ska. På med luppen, nu ska här granskas!
Nyhetsbrev är en väldigt effektiv marknadsföringskanal för ditt företag men det finns många gråzoner kring vad som verkligen fungerar och ger effekt. Men vet du vad det viktigaste är? Att det är korrekt! Här har vi sammanställt en checklista över de vanligaste felen som smyger sig in när du skickar nyhetsbrev. Så checka av ditt nyhetsbrev nästa gång du ska trycka på skicka-knappen. Det gör skillnad, vi lovar!
1. Har du korrekturläst ordentligt?
Ja, vi vet alla att korrekturläsning kanske inte är det allra roligaste men det är ack så viktigt! Läs igenom ditt utskick noga och testa så att samtliga länkar och bilder fungerar som de ska. Du vill att kunden ska hamnar rätt eller hur? När du har gjort det, korrekturläs det igen (det håller dessutom språkpoliserna på betryggande avstånd).
Hemsida24 tipsar: Låt någon annan läsa och gå igenom allt en allra sista gång innan du klickar på “skicka”. Risken är att du blir blind för dina egna misstag och då är det bra med ett par extra vaksamma ögon!
2. Är ditt nyhetsbrev responsivt?
Ingen vill väl behöva zooma in – eller ta på sig glasögonen – för att kunna läsa ditt nyhetsbrev. Om du inte använder ett nyhetsbrev som är responsivt så kommer texterna att bli svårlästa och länkar krångliga att trycka på, och vem läser ett sådant nyhetsbrev? Ingen! Så var noga med att se till att innehållet i ditt nyhetsbrev är anpassat för visning på såväl dator och surfplatta som telefon. Tänk läsvänlighet!
3. Använder du för mycket text?
Ett nyhetsbrev ska varken vara en bok, tidning eller en annons. Skriv kort, kraftfullt och lägg mycket krut på rubrikerna. Behöver du mer utrymme och vill berätta mer kan du länka vidare till din hemsida.
4. Är du personlig?
Det är inget fel med att bli personlig med dina kunder (däremot inte privat). Testa att vara humoristisk och oförutsägbar, det gör det roligare för dina läsare än att ständigt tilltalas med samma “ton” i din utskick. Lägg till en bild, ett citat eller en hälsning från dig själv eller dina medarbetare. Det stärker din relation till kunderna och ger dem en personligare relation till dig och ditt företag!
5. Vad är nyttan för kunden?
Nyhetsbrev är faktiskt inte bara till för att visa upp dina varor och tjänster, även om det är den främsta anledningarna till att du använder dig av nyhetsbrev. På sikt stärker det också relationen till dina kunder och ditt varumärke – vilket gör att du säljer ännu mer! Skippa det överflödiga säljsnacket och fokusera på vad just ditt nyhetsbrev kan göra för kunden. Kanske kan du ge dem experttips inom ditt område? Eller varför inte ge dem en gåva eller ett anpassat erbjudande? Fokusera på det dina läsare är intresserade av – och ge dem mer av det!
Sådär! Då har vi gått igenom hur du kan undvika några av de allra vanligaste misstagen när du skickar ditt nyhetsbrev. Hur känns det? Alla gör vi fel, och som vi sa i tidigare så är det mänskligt att fela. Men som en hjälp på traven kanske du kan använda dig av den här guiden som en checklista. Då kan du förebygga framtida missöden och på kuppen få ett ännu mer slagkraftigt nyhetsbrev!
Vill du läsa mer om hur du verkligen lyckas med ditt nyhetsbrev? Då rekommenderar vi vårt tidigare inlägg: så skriver du det perfekta nyhetsbrevet!
Lycka till!