Du har troligen hört talats om VR (Virtual Reality). Efter förra årets succé med Pokemon Go, som fungerade med en liknande teknologin, letar många nu efter en möjlighet att marknadsföra sig genom den nya tekniken. Men vad innebär egentligen VR och vilka möjligheter ger tekniken dig i ditt företag? Häng med så berättar vi mer!
Framtidens sätt att marknadsföra sig håller på att växa fram och mycket spännande spås ta form de närmaste åren. Den nya generationens konsumenter är vana att vara uppkopplade dygnet runt via sina mobiltelefoner. Men de har också sett det mesta inom marknadsföring – vilket i längden blivit tråkigt och stelt. VR däremot ger dig möjlighet att på ett helt nytt sätt interagera, engagera och kommunicera med dina kunder. Visst låter det lovande?
Vad är VR?
VR (Virtual Reality) är en datorgenererad verklighet som får användaren att känna som att han eller hon befinner sig i en parallell värld, oftast genom att bära ett headset med en skärm som gör att användaren kan se sig omkring i den parallella – virtuella – världen. Begreppet myntades redan under 1950-talet (!) men har först de senaste åren utvecklats till var mans egendom och var mans möjlighet. 2017 spås bli året då VR får ett brett genomslag. Du vill ju vara förberedd, eller hur?
Olika produkter av VR
När vi pratar om VR så finns det två olika produkter och upplevelser av VR. “Ren” VR kräver att du använder dig av en VR-utrustning (oftast ett headset) medan 360 video och VR-klipp kan utforskas i datorn eller i mobilen – den funktionen är nu också integrerad i Facebook. För oss som inte har har en oändlig budget men ändå vill nå ut till så många som möjligt är VR-klipp och 360 video de mest lovande alternativet. Det är dessutom något som du kan börja med redan nu!
När vi pratar om VR här i inlägget så fokuserar vi därför först och främst på VR-klipp och 360 video.
Hur kan du använda VR?
Men låt oss nu spekulera, vad kan VR göra för dig och ditt företag?
- En helt ny upplevelse av dina varor tjänster – Genom VR kan dina kunder inte bara se och höra vad du har att erbjuda – de kan även uppleva det! Se bara på den här kunden som hemma i sitt vardagsrum upplever Ikea i VR! Eller varför inte titta på Volvo som numer erbjuder testkörning av nya bilar i VR? Många företag har dessutom passat på att göra VR mer lättillgängligt för sina kunder genom att de kan kolla på VR i telefonen. Ibland till och med kompletterat med ett par pappersglasögon – dessa monteras enkelt till telefonen så att den paralella världen kan komma närmare och bli ännu mer total. Allt för att förstärka upplevelsen!
- Engagera dina tittare på ett helt nytt sätt – Människor reagerar som allra starkast på ljud och bilder. Tänk dig att du kan kombinera dessa och multiplicera upplevelsen. VR har visat sig skapa ännu starkare känslor än vanlig video. Troligen tack vare verklighetsanknytningen. Titta bara på den här roliga videon som illustrerar effekten av ett nytt åksjukepiller! “Sjukt” är bara förnamnet!
- Nya vinklar – Sysslar du till exempel med e-handel så innebär VR stora möjligheter. Tänk dig själv att dina kunder kan se och uppleva dina produkter från alla vinklar med hjälp av en 360 video! Titta bara på Nestlè, Nike, eller amerikanska sportdrycken Gatorade.
- Visa att du är modern – och steget före konkurrenterna i din bransch. Att du använder VR i marknadsföringen sänder ett budskap till dina kunder om att du är modern och uppdaterad. Låt din video bli din kunds första upplevelse med VR! Svenska Trygg-Hansa hakade till exempel på VR snabbt och illustrerar i sin VR-video en brandövning.
- Ge dem en rundtur – Driver du restaurang eller butik så kan du låta dina kunder uppleva dig och din service via ett VR-klipp. Enligt forskning så är det lättare att komma ihåg saker som är kopplade till en “plats”. Vem vill inte bli ihågkommen?
- Skapa en VR-demo – och ta med den på nästa mässa! Berätta om ditt företag med hjälp av VR, det fördjupar kundens upplevelse av dig. Du kan också till exempel ha en virtuell presentation av dina produkter – det kommer garanterat att locka kunderna till ditt bås på mässan!
VR – framtidsvision eller nutid?
Trots att VR har många år på nacken så är det säkerligen en bit kvar innan det blir en traditionell och “vanlig” marknadsföringskanal. I USA har VR slagit stort och i Sverige har företag som Ikea, Volvo och Trygg Hansa hakat på, men vilket företag står näst på tur? Kanske du och ditt företag? Faktum är att det inte behöver vara särskilt svårt, och vem vill egentligen inte vara bland de första med något nytt? Så är du intresserad av att börja med VR så rekommenderar vi att du börjar med 360 video eller VR-klipp. Då har du två alternativ:
1. Filma själv med hjälp av en 360 kamera
Införskaffa en 360 kamera (finns många bra recensioner på nätet) och börja sprid ditt innehåll. En fördel är att många 360 kameror är direktlänkade till Facebook vilket gör det enklare för dig att dela med dig av det du spelat in. Några exempel på kameror som kan spela in 360 video är Samsung Gear 360, Ricoh Theta S, LG 360 cam och 360fly. Kamerorna brukar ligga mellan 2 000–4 000 kronor i pris.
2. Anlita en VR-byrå
Sugen på VR men vill ha lite hjälp på traven? Då finns det faktiskt en hel del proffs som kan hjälpa dig. Gör en sökning på VR och kontakta en byrå som passar dig. Be dock om en tidig offert – annars kan det bli dyrt!
Hemsida24 tipsar: Idag finns det flera budgetvarianter av VR glasögon som kan maximera upplevelsen av dina VR-satsningar. Det är självklart inget måste att använda glasögon (beroende på vilken VR du väljer) men Google Cardboard till exempel erbjuder tillbehör till ett relativt lågt pris. Dessa kan du också sätta din grafiska profil på – så att fler ser vad du har att erbjuda!
Så vad tror du? Är VR något för dig just nu eller vill du avvakta ett tag till? Vi på Hemsida24 tror att VR kommer att växa och bli större och större. Men det är självklart en smaksak. Är du ett teknikfreak som bara måste testa det nya så testa! Lyckas du så har du goda chanser att verkligen synas. Och för dig som vill vänta, vi förstår dig också. Om några år kommer säkert VR att vara den stora grejen inom marknadsföring. Men visst kan det vara roligt att vara bland de första också?
För dig som vill lära dig mer om VR
Vill du bli mer inspirerad till vad andra gör med VR? Då kan du kika här!