Känner du för att börja twittra? Undrar du också över vad som är kraften i ett medie som levererar sina budskap paketerat i 140 tecken? Och hur kan det vara användbart för dig som företagare? Vi kommer i detta blogginlägg att gå igenom allt du behöver veta om Twitter – och lite till. Så häng med, låt oss börja twittra tillsammans!
Oddsen för att du missat Twitter helt och håller är lågt. Kändisar, politiker, nyhetsmedier och vanliga privatpersoner möts på denna arena – och samarbetar för att sprida sina budskap ut i världen. Men va, kanske du tänker nu, det gör väl vilket medie som helst? Mjo, det är förvisso sant men mycket av Twitters styrka ligger i att enkelt kunna nätverka och bygga starkare relationer. Det öppnar också för möjligheten att samarbeta, är en bra källa till inspiration och gör så att du snabbt kan snappa upp trender och nyheter i din bransch. Intresserad?
1. Hur funkar det?
För dig som aldrig någonsin har skickat en tweet på nätet kan det vara bra att känna till lite om hur Twitter funkar. Det skiljer sig nämligen en aning från andra sociala medier, först och främst genom det begränsade antalet tecken. Här kommer en kort orientering för att du ska få ett hum om hur Twitter fungerar.
- Dina tweets får max vara 140 tecken långa. Det kan låta jättekort i början men vi lovar att du vänjer dig snabbt. Här gäller det att panga på och leverera kort och koncist!
- På Twitter är hashtags en stor grej, Twitter är nästan hashtagens fader. Vi går igenom hashtags längre ner.
- På Twitter har du möjlighet att följa alla och alla kan följa dig! Smidigt va? Vet du inte var du ska börja när du gjort entre i twittervärlden? Börja med att lägga till intressanta personer som kan tänkas tweeta om sådant som berör dig och din bransch. Kanske finns det något superentreprenör som du kan börja följa?
- Om någon uppskattar det du tweetar kan de retweeta ditt innehåll till andra vilket ger dig större spridning. Du kan också retweeta andra!
- Twitter är det ultimata diskussionsforumet, här är det helt okej för dig att oinbjuden hoppa in i en intressant diskussion eller ta kontakt med någon du annars inte hade nått fram till såsom en kändis, expert eller politiker.
- Vill du nämna en speciell person eller tagga någon i en tweet så skriver du bara @namn. Då får personen som nämns en notis om att du har nämnt dem, nämner någon annan dig på liknande sätt så ser du det under “omnämnande”.
Så fungerar hashtags
Hashtags är som vi nämnde ovan en stor del av Twitter varför vi ska ägna det lite speciellt intresse. Hashtags används först och främst för att kunna sätta en “etikett” på det ämne du skriver om. VIll du får genomslag med dina tweets och öka antalet följare så är hashtags vägen dit. Så när du börjar twittra ska du tänka på att:
- Hashtagga ditt ämne – pratar du till exempel om hälsa så bör du även inkludera #hälsa, det gör att andra personer lättare kan hitta dina tweets, och förhoppningsvis börja följa dig!
- Inkludera en hashtag mitt i en mening – du kan även #skriva en hashtag i din #text så här! Då slipper du tänka på att de ska få plats i slutet och sparar värdefull plats.
- Hitta andra intressanta ämnen – genom att klicka på någon annans hashtag hittar du alla andra tweets som använder sig av taggen. “Plocka upp” hashtaggen i ditt egna flöde och gå med i diskussionen, det ökar din möjlighet att synas!
- Skapa din egen hashtag – som dina kunder eller andra intresserade kan använda sig av när de pratar om dig och som du själv kan använda.
2. Vad twitter kan göra för ditt företag
Twitters stora fördel är att det är enkelt och snabbt. Till skillnad från andra medier behöver du dessutom inte lägga mycket tid för att vara närvarande på Twitter – det är med andra ord en tidseffektiv marknadsföringskanal.
- Du kan enkelt hänga med i vad som händer i världen. Trender, samtalsämnen och debatter har stor spridning på Twitter. Här kan du snabbt och enkelt snappa upp information som kan vara till nytta för dig och ditt företag.
- Knyt an till människor och skapa nya kontakter. Vem vet, kanske träffar du din nästa investerare eller affärspartner på Twitter?
- Lär dig mera om ditt företagande genom att följa experter. Många stora företagsledare, experter och framgångsrika personer finns på twitter. Det ger dig möjlighet att få många bra tips och råd vilket kan bidra till att ditt företag växer.
- Förbättra din SEO genom dina tweets. Google gillar allt som skrivs i Twitter. Har du skrivit om ditt företag och varit duktig med att använda dina nyckelord (eller ännu bättre – länkat till ditt företags hemsida) så påverkar det hur du rankas i sökmotorerna. Glöm dock inte att länka mellan din hemsida och Twitter och vice versa!
- Stärk ditt varumärke genom bättre kontakt med dina kunder. Prata, diskutera och hjälp dina kunder via Twitter. Det leder i sin tur till nöjdare kunder och nöjda kunder är som vi vet den allra bästa formen av marknadsföring!
3. Vad kan du dela?
Nu kanske du känner att “Twitter är nog något för mig och mitt företag, men vad ska jag egentligen dela?”. Det finns massor av intressant innehåll du kan publicera på ditt twitterkonto – och vet du vad det bästa är? Du behöver inte producera allt själv! Så här kommer några tips på vad du kan dela när du är igång:
- Dela kunskap och tipsa om saker som är relevant för din målgrupp. Det kan röra sig om nyheter inom din bransch, tips om hur man enklast deklarerar. Ja, allt som du tror att dina följare kan ha nytta av!
- Blogginlägg, bilder och innehåll från dina andra kanaler. Hände det en rolig eller dråplig incident på jobbet där du spillde kaffe mitt under en föreläsning? Twittra och fråga om någon vet hur du ska få bort kaffefläckarna! Skriver du en blogg är twitter ett perfekt sätt att sprida innehållet till fler.
- Twitter är ingen reklamkanal utan handlar snarare om att delta i konversationer på samma villkor som andra användare. Använd en vardaglig, personlig ton när du talar med dina följare eller sänder ut tweets.
- Använd dig av 80/20 regeln. Du vill inte att ditt flöde endast ska var fullt med reklam om ditt företag eller hur? Men samtidigt vill du ju självklart ha nytta av ditt Twitter-konto. Då kan vi rekommendera 80/20 regeln. Den innebär att 20 procent av det du publicerar är ditt eget innehåll, resterande 80 procent bör utgöras av annat innehåll som dina följare kan tänkas uppskatta som guider, tips och råd även från andra aktörer!.
- Lyft dina kunder och andra i din omgivning – lyfter du andra är chansen stor att de kommer att retweeta dig och du får större spridning av ditt innehåll.
4. Kom igång
Nu kanske du sitter och gnuggar händerna redo att sända ut ditt kvitter i världen. Bra! Då ska vi steg för steg gå igenom vad du behöver göra:
1. Skapa ett företagskonto på Twitter. Det enda du behöver är en mejladress.
2. Välj ditt Twitternamn. Använd ditt företagsnamn men tänk på att ditt namn är begränsat till max 15 tecken.
3. Lägg till länken till din hemsida under “edit profile” och lägg till en headerbild och en temafärg. Använd gärna ditt företags färger och bilder så att dina kunder känner igen dig.
4. Ge dina följare ett ansikte på dig! Antingen i form av en bild på personen som driver kontot eller din logotyp. Väljer du ingen profilbild blir du automatiskt ett ägg – och det vill ju ingen vara! Använd med fördel samma profilbild på Twitter som du använder i andra kanaler. Det skapar en starkare märkesprofil eftersom dina följare möts av samma bild på olika sociala medier.
5. Skapa en intressant biografi så att dina följare förstår varför just du är på Twitter och inkludera gärna några viktiga nyckelord. Driver du till exempel ett företag som håller på med föreläsningar kan du använda dig av #föreläsare och #inspiration.
Hemsida24 tipsar: Ett enkelt sätt för att hålla igång din Twitter, utan att det tar för mycket av din värdefulla tid, är att använda ett program som till exempel Buffer. Det låter dig schemalägga inlägg i god tid så att ditt innehåll publiceras “av sig självt”.
Nu är du redo för att ge dig ut i Twittervärlden! Bara genom att finnas på Twitter kan du åstadkomma mycket men för bästa effekt, börja dela! Din Twitterkanal ska vara en inspirationskälla för dina följare och engagera dem så att de verkligen hajjar till och läser dina tweets. Gör ett schema över vad och när du vill publicera ditt innehåll och jobba med att ständigt engagera dina följare. Räck ut en hjälpande hand när dina följare frågar om råd, har frågor om din varor eller tjänster och var tillgänglig så ska du se att ditt arbete ger resultat. Så sätt igång, börja Twittra redan idag!
Vill du läsa mer om om hur du kan stärka ditt varumärke och bygga starkare relationer till dina kunder? Då rekommenderar vi att du läser vårt tidigare inlägg: Ett starkt varumärke säljer – så lyckas du!