8 enkla sätt att få fler gilla-markeringar i dina sociala medier

Postat

Vill du få igång dina följare i sociala medier och skapa mer engagemang (uppmärksamhet) kring det du publicerar? Men hur ska du göra och vad behöver du veta? Då har du hamnat rätt! Vi kommer i detta inlägget visa dig hur du kommer igång, ökar och behåller dina gillare på sociala medier. Häng med!
sociala medier

1. Skapa engagerande innehåll

För att locka folk till din Facebooksida, Instagram, Twitter och andra sociala kanaler så behöver du rätt innehåll. Varför? För att dina besökare behöver en stimulerande anledning att följa dig och komma tillbaka. Det gör du bäst genom att ge dem det de vill ha – ett intressant innehåll. Men vad är ett intressant innehåll?

2. Ge dem något som är värt att komma tillbaka för

När dina besökare letar upp dig i sociala medier är det troligen för att de har hört talas om dig eller är intresserade av att köpa en vara eller tjänst från ditt företag. Men du vill inte att dina flöden bara ska bestå av annonser och produkter. Försök istället att fokusera på relaterade ämnen som har anknytning till dig och ditt företag. Väck nyfikenheten och få dina besökare att vilja komma tillbaka om och om igen för att läsa ditt innehåll. Det kan till exempel innebära att du:

  • Inspirerar dina besökare med citat, bilder och berättelser. Storytelling är toppen!
  • Utbildar dina besökare genom en blogg. Dela med dig av dina erfarenheter, diskutera nyheter och utbilda andra!
  • Publicerar mer personligt innehåll som bilder från hur du arbetar, något roligt en kollega har gjort eller någon om ditt företag som kan vara roligt för följarna att veta.
  • Ställer frågor, anordnar tävlingar och skapar diskussioner. Involvera dina besökare.
  • Ser till att allt du delar har ett budskap och ett värde. Kvalitè framför kvantitet!

Till exempel: Låt oss säga att du säljer träningskläder eller tjänsten som personlig tränare. Ditt mål är att få fler att handla eller anlita dig. Hur gör du? Jo, du kan börja genom att publicera motiverande bilder om träning på Instagram för att inspirera andra att börja träna. Posta kostråd och recept på hälsosam mat på Facebook eller dela nya hälsorön på Twitter. Du kan även köra en live-sändning från ditt eget träningspass och låta de som kommenterar får vara med och tävla om en lektion med dig.

3. Använd bilder och videos

En bild eller video är lättare att ta till sig för dina besökare. Och faktum är att om du publicerar din text tillsammans med en bild så kan du uppnå uppemot 54 procent fler gilla-markeringar, inte dåligt va? Ett rykte säger dessutom att Facebooks nya algoritm prioriterar videoklipp framför textinnehåll. Så vill du verkligen synas bättre är video ett perfekt alternativ!

4. Dela annat innehåll än ditt eget

Om du bara delar inlägg om ditt eget företag så kan det snabbt uppfattas som att du bara försöker marknadsföra dig själv. Det blir dessutom rätt tråkigt för dina läsare. De vill ju läsa om sådant som intresserar dem. Ditt varumärke känner de redan till vid det här laget. Så fokusera på att dela andras innehåll med anknytning till dig och som ger ett “värde” till kunden. Det kan vara innehåll från:

  • Andra företag, länkar, tips och foton.
  • Bloggare, grupper och nyhetssidor.

Therese tipsar: Med till exempel Buffer kan du spara mycket tid när du sköter dina sociala medier. Buffer låter dig nämligen schemalägga inlägg i god tid vilket också gör att du kan jobba mer långsiktigt.

5. #Hashtagga när du kan

Twitter och Instagram älskar hashtags och använder dem frekvent. Medan det på Twitter kanske räcker med 1–2 så vill Instagram gärna har många många fler. Det viktigaste när du jobbar med hashtags är att de är relevanta och hänger ihop med ditt innehåll. På Facebook bör du däremot helt undvika att använda hashtags.

6. Lagom är bäst

“Ju mer desto bättre” – nja, inte om man ska tolka statistiken rätt. Enligt undersökningar har det faktiskt visat sig att om du publicerar FÖR mycket, så kan det få motsatt effekt på dina besökare. Hur mycket du postar beror självklart på hur mycket tid du har. Lyckas du posta en gång per dag är det väldigt bra. Några gånger i veckan är inte heller fel.

7. Hitta dina optimala tider

Det finns egentligen ingen “rätt” eller “fel” tid att publicera även om vissa påstår att morgonen kan vara bättre än eftermiddagen. Rätt tid är när dina följare är beredda att ta till sig ditt budskap så den bästa publiceringstiden för dig är något du får testa dig fram till. Men det finns några knep att ta till.

  • Lär känna din publik. När är de online och läser ditt innehåll? När får du flest reaktioner på det du publicerar? Testa dig fram på olika dagar och tider. Kanske är din publik mer benägna att läsa på helgen eller kvällen?
  • Publicera inte när alla andra gör det. Att publicera på udda tider kan faktiskt göra att ditt innehåll syns bättre. Testa att publicera tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Prova att publicera 10:25 istället för 10:30 (de flesta schemalägger nämligen sina publiceringar vid jämn hel- eller halvtimme).

8. Visa besökarna att DU är engagerad

Om du vill att dina besökare ska engagera sig och höra av sig så krävs det även engagemang från din sida. Du behöver visa dem att du alltid är öppen för dialog. Så visa dig från din bästa sida. Svara på alla synpunkter och kommentarer och gör ditt bästa även om de är negativa. Svara snabbt, var trevlig och försök hjälpa till! Om dina kunder ser att du svarar på alla kommentarer och recensioner så kommer de i sin tur att se det som något naturligt att höra av sig till dig.

Om du vill nå dit ännu snabbare…

Annonsera och marknadsför dig

Ja, visst är det tråkigt med tips som inte är helt gratis. Men faktum är att det faktiskt är riktigt svårt att synas på Facebook idag om du inte är villig att betala en liten slant. En tröst är att du får mycket värde för pengarna. Att annonsera på Facebook, Instagram och Twitter är förvånansvärt billigt.

  • Twitter Ads låter dig skapa annonser som du själv kan styra så att de dyker upp i flödet för din målgrupp.
  • Via Facebook Ads kan du nu marknadsföra både ditt flöde på Instagram och Facebook.

Och du, glöm inte att visa på din hemsida vilka sociala medier du finns på!

Och BOOM så fick du en mer aktiv Facebooksida! Okej, riktigt så lätt är det tyvärr inte. Använd våra tips så är du ändå en bra bit på väg. Inget sker per automatik och du måste själv investera en hel del tid för att lyckas. Men när du äntligen har kommit igång och fått in de första underbara kommentarerna om ditt företag så kommer du att vara lyrisk! Och inget driver väl en entreprenör mer framåt än nöjda kunder?

Vill du läsa mer om hur du lyckas i sociala medier? Missa inte vårt inlägg kring hur du kan inspireras och lära dig av dina konkurrenter.
/Therese Nilson
Marknadsassistent

Marknadsassistent