Hemsida24 – Allmänna villkor
§ 1. Allmänt
Följande allmänna villkor utgör ett bindande avtal ('Användaravtalet') mellan Hemsida24 AB, org. nr. 556783-7595 ('Hemsida24') å ena sidan, och användare och/eller köpare av Hemsida24s tjänster ('Kunden'), å andra sidan.
Hemsida24 tillhandahåller Kunden Hemsida24, som är ett publiceringssystem för hemsidor, genom vilket Kunden bygger sin egen hemsida som sedan lagras på Hemsida24S webbserver ('Tjänsten').
Användaravtalet är endast giltigt om det, för det fall Kunden är en privatperson, har ingåtts av Kund som vid avtalstillfället har fyllt 18 år, samt för det fall Kunden är en juridisk person, har ingåtts av behörigt ombud för den juridiska personen.
För de fall Kunden är underårig (under 18 år) är Användaravtalet endast giltigt om Kunden har erhållit nödvändigt samtycke från vårdnadshavare eller i tillämpliga fall från överförmyndare. Kunden garanterar Hemsida24 att denne har erhållit ett sådant nödvändigt samtycke innan denne accepterar Villkoren i Användaravtalet. Det gäller även i de fall underårig driver UF-företag eller egen rörelse.
§ 2. Tjänstens omfattning
Tjänsten består av de tjänster, system, information och produkter som från tid till annan framgår av beskrivningen av Tjänsten på Hemsida24s hemsida www.hemsida24.se. Hemsida24 åtar sig att, i enlighet med Användaravtalet och på det sätt som från tid till annan beskrivs på Hemsida24s hemsida, ge Kunden tillgång till Tjänsten på av Hemsida24 tillhandahållna servrar samt tillse att servrarna står i förbindelse med Internet.
Hemsida24 förbehåller sig rätten att när som helst ändra, lägga till eller ta bort funktioner i Tjänsten och att ensidigt ändra, göra tillägg till och på annat sätt justera villkoren i detta Användaravtal. Hemsida24 ska informera Kunden, via Tjänsten, på Hemsida24s hemsida eller genom e-post till av Kunden angiven e-postadress, om sådana förändringar i villkoren för Användaravtalet och/eller sådana väsentliga ändringar i Tjänsten som Hemsida24 genomför. För det fall Kunden inte accepterar sådan väsentlig ändring av Tjänsten eller villkoren i Användaravtalet, ska Kunden äga rätt att inom trettio (30) dagar från det att Hemsida24 informerade Kunden om ändringarna, säga upp Användaravtalet till omedelbart upphörande. Kund som inte har sagt upp Användaravtalet senast trettio (30) dagar efter det att Hemsida24 informerat om ändringarna ska anses ha accepterat ändringarna.
Support av Tjänsten tillhandahålls endast Kunder som ingått avtal om betalversioner av Tjänsten och ingår inte i gratisversioner av Tjänsten. Det står dock Hemsida24 fritt att från fall till fall erbjuda support även till Kunder som ingått avtal om gratisversionen av Tjänsten. Driftavbrott, störning eller fel i Tjänsten meddelas till Hemsida24 under kontorstid. Hemsida24 försöker därefter åtgärda felet efter bästa förmåga på kontorstid. Kunden har ingen rätt att begära ersättning på grund av driftavbrott eller fel i Tjänsten.
Hemsida24 lämnar ingen garanti avseende Tjänstens tillgänglighet eller felfrihet.
§ 3. Ingående av detta Användaravtal
Kunden blir bunden av detta Användaravtal när Kunden skapar ett konto på Hemsida24s hemsida Hemsida24.
§ 4. Registrering och behandling av personuppgifter
Hemsida24 samlar in och behandlar de personuppgifter om Kunden som anges i registreringsformuläret ('Personuppgifterna') i syfte att tillhandahålla och administrera Tjänsten samt i övrigt uppfylla sina skyldigheter enligt Användaravtalet. I den mån så krävs för att Hemsida24 ska kunna tillhandahålla Tjänsten i enlighet med Användaravtalet, kan Hemsida24 komma att överföra Personuppgifterna till tjänstetillhandahållare och samarbetspartners. Hemsida24 och/eller Hemsida24s samarbetspartners ska ha rätt att behandla Personuppgifterna för marknadsföring av kampanjer, erbjudanden och nya produkter eller tjänster som erbjuds inom ramen för Tjänsten av Hemsida24 eller Hemsida24s samarbetspartners.
Kunden har rätt att ta del av Personuppgifterna som Hemsida24 har registrerat om dem och kan när som helst begära att Hemsida24 korrigerar eller raderar felaktiga eller ofullständiga Personuppgifter. Genom att godkänna detta Användaravtal lämnar Kunden sitt samtycke till att Hemsida24 behandlar Personuppgifterna i enlighet med vad som anges i denna punkt 4.
Vad gäller personuppgifter som Kund samlar in från sina besökare och kunder bilaganPersonuppgiftsbiträdesavtal.
gäller istället
§ 5. Ångerrätt
Kund som ingår Användaravtalet i egenskap av privatperson har rätt att i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen utnyttja sin ångerrätt och frånträda Användaravtalet om det meddelas inom 14 dagar från det att Användaravtalet ingåtts. Ångerrätten gäller inte för beställning av varken domännamn eller avtal för Microsoft Office 365 genom tjänsten.
Om Kunden utnyttjar sin ångerrätt och frånträder Användaravtalet i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen, återbetalar Hemsida24 av Kunden erlagd betalning inom 14 dagar från tidpunkten för utnyttjande av ångerrätten.
§ 6. Lösenord och inloggningshandlingar
Kunden är ansvarig för att den/de användaridentitet(er) och det/de lösenord Kunden erhåller för Tjänsten förvaras på ett betryggande sätt och oåtkomligt för tredje man. Kunden ansvarar för eventuellt obehörigt utnyttjande av Kundens användaridentitet och lösenord till Tjänsten till dess att Kunden har begärt och Hemsida24 har spärrat viss användaridentitets åtkomst till Tjänsten. Hemsida24 äger rätt att själv eller genom anlitande av extern konsult hos Kunden kontrollera användningen av Tjänsten och Kundens användande av användaridentiteter och lösenord i enlighet med detta Användaravtal.
§ 7. Kundens ansvar
Kunden ansvarar själv och ska bära samtliga kostnader för att Kunden har tillgång till sådan utrustning som krävs för att få åtkomst till och kunna nyttja Tjänsten till dess fulla kapacitet, innefattande men ej begränsat till Internetuppkoppling samt hårdvaru- och mjukvaruutrustning.
Kunden är ensamt och exklusivt ansvarig för all information som Kunden lägger in, bearbetar eller hanterar med hjälp av Tjänsten och för all information som Kunden lagrar på Hemsida24s servrar.
Kunden förbinder sig att endast använda Tjänsten i enlighet med Användaravtalet och Hemsida24s vid var tid gällande instruktioner. Kunden äger inte rätt att använda Tjänsten på sätt som kan överbelasta, störa, skada, inaktivera eller försämra Tjänsten eller använda Tjänsten på något sätt som kan leda till överföring, distribution eller uppladdning av program eller material som innehåller skadlig kod, såsom virus, timebombs, cancelbots, maskar, trojanska hästar, spionprogram eller andra potentiellt skadliga program, material eller information.Kunden förbinder sig vidare till att inte använda Tjänsten på ett sådant sätt att Tjänsten, Hemsida24s servrar eller system riskerar att utsättas för tredje mans åverkan genom exempelvis överbelastningsattacker eller liknande. I det fall Hemsida24 har skälig anledning att anta att sådana attacker kan komma att ske med hänsyn till Kundens nyttjande av Tjänsten äger Hemsida24 rätt att säga upp Användaravtalet med omedelbar verkan.
Kunden förbinder sig att inte använda Tjänsten för att bedriva illegal verksamhet eller för att ladda upp, publicera, e-posta eller på annat sätt behandla eller vidarebefordra information i strid med gällande lag (inklusive men ej begränsat till information som kan anses utgöra hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, förtal, förolämpning, uppvigling, olaga våldsskingring och/eller brott mot upphovsrätten eller annan immaterialrättslig lagstiftning eller brott mot dataskyddsförordningen (2018:218)), eller som annars kan uppfattas som hotfull, kränkande, rasistisk, trakasserande, anstötlig, vulgär och/eller oanständig eller som innebär intrång i annans privatliv. Detta innebär bland annat att Kunden inte äger rätt att använda Tjänsten för prostitution, publicering av någon form av pornografiskt material, s.k. ”camshower” eller ”strippshower”, försäljning av vapen, droger, rökmixar, cannabinoider eller anabola sterioder. Kunden får inte heller använda Tjänsten på ett sätt som kan skada Hemsida24s eller Hemsida24s varumärkens anseende. Kunden åtar sig att inte använda Hemsida24s varumärken eller kännetecken på annat sätt än som uttryckligen medges av Hemsida24.
Kunden ansvarar för att all behandling av personuppgifter som sker genom den hemsida som Kunden skapar genom Tjänsten, sker i enlighet med dataskyddsförordningen (2018:218). För det fall Kunden utnyttjar den E-butikslösning som finns tillgänglig genom Tjänsten, är det Kundens ansvar att säkerställa att all användning av E-butikslösningen sker i enlighet med gällande rätt, inklusive men ej begränsat till marknadsföringslagen, distans- och hemförsäljningslagen och lag om elektronisk handel.
Vid skälig misstanke hos Hemsida24 om att Kunden brutit mot denna punkt 7, äger Hemsida24 rätt att omedelbart säga upp Användaravtalet och stänga av kunden från tjänsten utan att Kunden äger rätt till någon form av ersättning eller återbetalning.
§ 8. Nyttjanderätt till Innehåll
Hemsida24 upplåter till Kunden en icke exklusiv, icke överlåtbar, världsomspännande och återkallelig rätt att i enlighet med detta Användaravtal använda Tjänsten och dess innehåll (inklusive men ej begränsat till all däri ingående mjukvara) ('Innehållet'). Hemsida24 förbehåller sig rätten att under avtalstiden ändra och/eller byta ut Innehållet. Samtliga immateriella rättigheter och övriga rättigheter till Innehållet innehas av Hemsida24 eller dess licensgivare. Kunden erhåller ingen rätt av vad slag det vara må till Innehållet utöver vad som uttryckligen framgår av detta Användaravtal.
Innehållet får endast kopieras av Kunden i den utsträckning som skriftligen och uttryckligen har medgivits av Hemsida24. Kunden äger under inga förhållanden rätt att helt eller delvis ta isär, koppla samman i nätverk, bearbeta, förändra, dekompilera, kopiera, göra tillägg till eller skapa avledda verk ur Innehållet utöver vad som uttryckligen anges i detta Användaravtal. Kunden äger inte heller överlåta, hyra ut, låna ut, licensiera eller på annat sätt tillhandahålla hela eller delar av Innehållet till tredje man utöver vad som uttryckligen anges i detta Användaravtal.
Hemsida24 lämnar ingen garanti av vad slag det må vara att Innehållet svarar mot Kundens behov eller att Innehållet kan användas utan störningar eller fel.
Hemsida24 äger rätt att i samband med felanmälan eller supportärenden rörande Tjänsten samla in information om Kundens dator, hårdvara, operativsystem, program m.m. samt rätt att inhämta sådana andra nödvändiga uppgifter som kan vara erforderliga för att hantera felanmälan eller supportärendet. Kunden godkänner härmed att Hemsida24 får samla in information enligt ovan. Hemsida24 äger ej rätt att nyttja information rörande Kunden som samlats in enligt ovan i annat syfte än hantering av felanmälan eller supportärende. Hemsida24 åtar sig att behandla sådan insamlad information konfidentiellt.
§ 9. Betalningsvillkor
Kund som har ingått avtal om betalversion av Tjänsten ska till Hemsida24 erlägga betalning i enlighet med Hemsida24s vid var tid gällande pris för Tjänsten som publiceras på Hemsida24s hemsida. Betalningsskyldighet för Tjänsten uppstår då Kunden skapar ett konto för betalversion av Tjänsten hos Hemsida24. Hemsida24 förbehåller sig rätten att när som helst ensidigt ändra priserna för Tjänsten. Sådana ändringar ska gälla för samtliga betalningsperioder som inleds efter det att Hemsida24 har publicerat ny prislista på sin hemsida alternativt på annat sätt informerat Kunden om prisändringarna.
När Kund ingår avtal om betalversion av Tjänsten enligt ovan avräknas inte eventuell kvarvarande provtid. Provtiden är alltså endast till för att kunna utvärdera Tjänsten före det att avtal om betalversion av Tjänsten sluts.
I samband med att Kunden skapar ett konto för betalversion av Tjänsten hos Hemsida24, ska Kunden ange betalningsperiod för Tjänsten samt välja betalmetod. Vid betalning mot faktura tillkommer en administrativ avgift om 30 kr. Ingen avgift tas ut vid betalning med kreditkort. Hemsida24 kan komma att utföra sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia. Leverans sker endast till den adress där den betalande Kunden är folkbokförd.
Avgifter för Tjänsten utgår i form av förskottsbetalning mot faktura eller direktbetalning via Bankgiro eller kontokort enligt den period som Kund väljer i samband med beställning. Fakturering avseende förnyelse av Tjänsten sker 90 dagar före det aktuella förnyelsedatumet. Betalning av förnyelsefakturan ska ske senast 30 dagar före förnyelsedatumet för att säkerställa en obruten tillgång till tjänsten. Uppsägning av tjänsten måste meddelas skriftligen senast vid ordinarie förnyelsefakturan förfallodatum för att undvika automatisk förnyelse. Observera att domännamn endast förnyas efter att full betalning för nästkommande period har mottagits. Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen från förfallodagen och tills dess att betalning fullgjorts.
Erlagd betalning är bindande och återbetalas ej i samband med Användaravtalets upphörande eller vid nedgradering/inaktivering, oavsett orsaken till Användaravtalets upphörande eller nedgradering/inaktivering och oavsett när i tiden detta sker. Detta gäller dock inte om Kunden utnyttjar sin ångerrätt enlig distans- och hemförsäljningslagen.
§ 10. Anspråk på grund av Kundens användning av Tjänsten
Om anspråk riktas mot Hemsida24 eller talan förs mot Hemsida24 på grund av Kundens användning av Tjänsten, åtar sig Kunden att hålla Hemsida24 skadeslöst för all skada som Hemsida24 åsamkas med anledning av sådant anspråk (inklusive men ej begränsat till kostnader på grund av förlikning eller dom). Åtagandet gäller endast under förutsättning, dels att Kunden inom skälig tid från att anspråk framförts skriftligen underrättas av Hemsida24 om framförda anspråk eller att talan har väckts mot Hemsida24, dels att Kunden har fått möjlighet att godkänna eventuell förlikning eller liknande åtagande.
§ 11. Ansvarsbegränsning
Hemsida24 ska ej hållas ansvarigt för direkt, indirekt eller annan följdskada på person eller egendom, ekonomisk förlust eller förlust av data som kan drabba Kunden eller tredje man på grund av Tjänsten eller Kundens användning av Tjänsten. Hemsida24 ska inte hållas ansvarigt för intrång i data eller bristande datasekretess i samband med överföringen av information via Internet vid nyttjandet av Tjänsten. Hemsida24 kan ej heller hållas ansvarigt för fel eller förändringar i tredjepartstjänster som förmedlas genom Tjänsten, inkluderande men ej begränsat till tredjepartstjänsten Office 365.
Hemsida24s ansvar ska vara begränsat till det ovan sagda såvida inte grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger. Hemsida24s ansvar enligt Användaravtalet ska under alla omständigheter alltid vara begränsat till ett belopp motsvarande den av Kunden erlagda avgiften under innevarande abonnemangsperiod för Tjänsten. Krav som överstiger detta belopp kan inte av Kunden göras gällande mot Hemsida24. Denna begränsning ska gälla även om andra garantier eller avhjälpanden enligt detta Användaravtal inte uppfyller sitt syfte.
§ 12. Avtalstid och Uppsägning
Detta Användaravtal träder i kraft på dagen för Kundens tecknande av Tjänsten genom registrering via Hemsida24s hemsida. För Kunder som väljer att betala för en längre period gäller Användaravtalet under 12, 24 eller 36 månader varefter det automatiskt förlängs om ingen aktiv uppsägning inkommer ('Årsabonnemang'). Kunden måste aktivt inkomma med en skriftlig uppsägning till vår support senast på förnyelsefakturans förfallodatum, om ingen uppsägning inkommer förbehåller sig Hemsida24 rätten att förlänga abonnemanget med ytterligare tolv, tjugofyra eller trettiosex (12, 24 eller 36) månader.
För Kunder som väljer att betala månadsvis gäller Användaravtalet tillsvidare och förlängs med en (1) månad i taget såvida det inte sägs upp av Kunden senast på förnyelsefakturans förfallodag ('Tillsvidareabonnemang'). Samma uppsägningstider gäller för det fall Kunden vill nedgradera sitt abonnemang eller avaktivera aktiverade betaltjänster inom ramen för Tjänsten. Kund som önskar säga upp sitt Tillsvidareabonnemang eller teckna nytt Årsabonnemang ska meddela Hemsida24 detta genom att logga in på sitt konto för Tjänsten, klicka på 'Inställningar' och därefter 'Mitt abonnemang' och följa däri angivna anvisningar för uppsägning/nyteckning. Tillsvidareabonnemang kan sägas upp av Hemsida24 med tre (3) månaders uppsägningstid. Hemsida24 förbehåller sig rätten att utan anledning avböja att ingå nytt Årsabonnemang med Kund, förutsatt att Hemsida24 har informerat Kunden härom senast tre (3) månader före Årsabonnemangets upphörande.
§ 13. Force Majeure
Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt Användaravtalet om underlåtenheten har sin grund i omständighet av det slag som anges nedan ('befriande omständighet') och omständigheten förhindrar, eller avsevärt försvårar fullgörandet i rätt tid därav och part inte kunnat råda över omständigheten. Såsom befriande omständighet ska anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, åsknedslag, brand, översvämning, störningar i transporter, telekommunikationer eller strömförsörjning, eller för fel eller försening av leverans av varor eller tjänster av leverantör på grund av ovan angiven omständighet.
§ 14. Driftstörning / Kompensation
Vid omfattande driftstörningar har Kund rätt att begära kompensation inom ramen för vad Kund betalar. Kompensation utgår i första hand genom gratis förlängning av Tjänsten. Som omfattande driftstörningar räknas ihållande eller omfattande avbrott under tolv (12) timmar kontorstid (helgfri måndag – fredag, kl 08.00 – 17.00) under en period om trettio (30 dagar). Begäran om kompensation skall inkomma högst sju (7) dagar efter perioden om trettio (30 dagar). Planerade avbrott räknas inte som driftstörning.
§ 15. Meddelanden
Meddelanden enligt detta Avtal skickas av Hemsida24 i första hand till den av Kunden angivna e-postadressen. Kunden är därför skyldig att se till att e-postadressen och övriga kontaktuppgifter alltid är korrekta och uppdaterade. Kunden ska lämna eventuella meddelanden till Hemsida24 genom den e-postadress som anges på hemsidan för Tjänsten alternativt i för ändamålet uppsatta formulär på hemsidan för Tjänsten.
§ 16. Ändringar av Användaravtalet
Med undantag för vad som anges i punkten 2, stycke 2 ska alla ändringar och tillägg till detta Användaravtal, för att vara giltiga, ske skriftligen och undertecknas av båda parter.
§ 17. Tillämplig lag och tvister
Svensk lag ska tillämpas på detta Avtal. Eventuella tvister med anledning av detta Användaravtal eller Tjänsten ska avgöras i svensk allmän domstol med Halmstad tingsrätt som första instans.
§ 18. BilagorSom bilaga till detta avtal ska avtaletPersonuppgiftsbiträdesavtal räknas. Det ingås samtidigt som detta avtal.